Monday, August 18, 2008

Nykomling

Jag har haft semester.
Jag skulle vilja säga att jag är utvilad, men tyvärr råder motsatsen.
Junior är en solstråle, som inte kräver mycket av sina föräldrar, men det blir ändå 24-7. Inte en ledig stund. Vi har även varit aktiva och träffat vänner och bekanta, men när man har barn så känns varje aktivitet som om vi skulle ut och campa. Det är så mycket prylar som måste med.
Nu är jag slutkörd och kontorets grå portar uppenbarade sig som en hägring i morse. Jag gjorde små hoppsan-steg in i lobbyn, med ett stort smajl fastklistrat över ansiktet.
Första timmen satt jag bara vid mitt skrivbord och njöt av tystnaden. Andra timmen, kastades jag våldsamt in i verkligheten.
Att tro att ingenting händer under ens lediga vecka, är omoget beteende. Ett antal claims och missnöjda klienter väntade mig och min sekreterare tog mig igenom dem en efter en. Lagom till tredje timmen ångrade jag att hade tagit ledigt över huvud taget.
Ärligt talat, så brydde jag mig inte så mycket. Det finns andra personer som kan lösa problem medan jag är borta. Att de inte har gjort det, är något som jag inte orkar bry mig om.
Jag delegerar tillbaka problemen, med uppmaningen att fixa det till så som det var innan jag gick på semester.
Lunchtime!

Efter lunchen håller jag lite orientation för en nyanländ kille, som bär skjortor som ser ut att vara både tvättade och knäppta av hans mamma. Företaget håller på med omstrukturering och han ska börja jobba hos oss, på trading-avdelningen.
Jag frågade honom vad han visste om trading?
-"Nothing", svarade han. "I came from IT".
Vi gick igenom lite dokument och han pekade på en symbol och frågade mig vad det var för någonting?
Jag följde hans finger till symbolen för engelska pund. Det här ser ut att bli en lång dag.

2 comments:

Carro said...

Lång dag? Tippar på en lååååång månad... ;) Jag bara undrar vad de tänkte på när de omstrukturerade... *ler*

Shadow said...

Carro > Som vanligt, så tänkte ingen på ingenting. Det är bara pengar som styr. Ledningen kanske hoppas på att han självmant ska sluta, efter att jag har terroriserat hans hjärna med kontraktslagar, tradingtermer och valuta analyser.