Friday, August 22, 2008

Starbucks och prismedveten Shadow

Att dricka en kaffe på Starbucks är trevligt. Lokalerna är mysiga och bjuder på fluffiga soffor i biblioteksliknande miljö.
Att däremot köpa med sig en kaffe för take-out, för 45 spänn är bara korkat. Jag är korkad!
En om dagen (ibland två) blir 9675 kronor per år, om man räknar med 215 arbetsdagar.
McDonald’s kaffe bjuder på exakt samma effekt för endast 6 kronor. Skillnaden på 8385 kronor är ganska exakt vad den surfingbräda kostar, som jag just nu går och sneglar på.
-McDonald’s, see you tomorrow!

10 comments:

The Pale Green Woman said...

McD har ju till och med rätt gott kaffe. Du kommer bli jättesöt med business suit och bräda under armen.

Anna said...

du har alldeles för mycket tid på dina händer =)

Lo said...

ja, en hel semesterresa extra kan man unna sig om man istället dricker gratis kaffe på jobbet eller nåt. hehe
/tankar från en fattig student :)

londongirl said...

TACK! Jag som alltid varit så ledsen för att vi inte har något Starbucks i Stockholm (eller överhuvudtaget i vårt land)
Nu ger du mig i alla fall en liten tröst i att veta hur mycket pengar jag tjänar på det....hm....undrar vad jag ska göra med alla dem?
Fniss....det blir nog shoppingpengar i London.
YES! :-)

Tove said...

Mmm, det verkar ju inte som om du behöver vända på slantarna direkt - eller hur? Men om det skulle ske några drastiska förändringar i den privatekonomiska situationen så är detta en länk till seriously good advice för alla!!! http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2008/06/urgent-personal.html

Shadow said...

Pale Green Woman > Du ska veta att det var svårt att hitta en våtdräkt som passade min lila slips.

Anna > Tid? Det är det enda jag inte har gott om just nu.

Lo > Jobbkaffet och maskinen som serverar det, är en katastrof.

Londongirl > Svenskarna är säkerligen mycket lyckligare utan Starbucks. Dessutom så smakar kaffet säkert bättre på Annas Konditori.

Tove > Nej, det handlar snarare om prioritering. Frun anser inte att surfingbrädan ligger så vidare högt i rangordningen just nu. Ny bräda betyder att jag skvalpar runt bland vågorna i stället för att mjölka Junior.
Bra advice där i länken du skickade!

Alley Cat said...

Men McD-kaffe kan inte jämföras med Starbucks så enkelt är det... Spara in på något annat istället - inte på kaffet!!!

Shadow said...

Kaffe som kaffe (Jag började att dricka kaffe seriöst först för två sedan, så jag är fortfarande obildad inom området).

sanna said...

kaffe för ca 1/12 av min årsinkomst senaste året. lyx!

Shadow said...

Och jag som trodde att flygvärdinnor tjänade bra pengar.