Monday, September 22, 2008

Datorproblem - Svårt val

Min gamla dator som jag använder på fältet är helt slut.
Den klarar inte av någonting längre.
Jag har formaterat hårddisken, kollat spyware, letat virus och slängt en massa skräp, men den vill ändå inte samarbeta med mig längre.
Den kändes jättesnabb i när jag köpte den för många år sedan och den kanske fortfarande är lika snabb, men den känns trög eftersom jag kanske jämför med mina andra datorer, som alla är top-notch.
Jag använde en Acer ett tag, stilig var den, men den la av efter att jag tappade den i golvet på flygplatsen i Bogota.
Mina krav för en dator på fältet är små, så jag vill inte köpa en dyr dator med alla finesser. Jag behöver bara använda den för att surfa, mejla, Skype samt blogga.
Den ska vara lätt och ha ett batteri som räcker länge.
Efter att ha kollat vad som finns, så står jag mellan två val.
Antingen en ASUS eee PC 901, eller en Acer Aspire One.


Är det någon som kan ge mig några råd innan jag adopterar en av dem?

9 comments:

Elin said...

Om du vill ha en problemfri dator ska du köra en MacBook. Speciellt om du bara använder den för att surfa, maila, skype pch blogg.

Anonymous said...

Min Fujitsu Siemens är så bra att jag inte ens vet var jag ska börja.

Batteritid på över fyra timmar och väger så att jag kan stoppa den i handväskan (utan att besväras nämnvärt! Bör tilläggas att det inte är en handväska á size "jag får plats med allt", utan snarare "jag får nästan plats med mobil och plånbok".

Intresserad? Kan kolla upp exakt modell när jag kommer hem.

Dessutom älskar jag supporten. När den gick sönder (vi kan väl kalla det mitt fel...)kom de och hämtade den kvällstid och jag hade tillbaka den i handen två dagar senare, med ny skärm och allt till en ringa kostnad av ett tack och hej.

Anna said...

vi säljer båda varianterna som du nämner, men jag måste säga att jag gillar eee:n lite mer. det är svårt att säga varför, men mig passade den bättre när jag satt och lekte lite med dom. batteritiden är ju helt okej också, fast den går ner lite om du använder Linux.
Så jag röstar på Asusen =)

virvla said...

den vita är snyggast, om nu det är ett råd?

Shadow said...

Elin > Tack, men jag vill ha en netbook, en liten dator. En Macbook kan ju nästan mätas med en vanlig dator, både i pris och storlek.

Anonym > Fujitsu gör jättebra datorer, har en i hemmet, fast utan Siemens-kombon.

Anna > Säljer du datorer? Det visste jag inte.
Tack, lutar också Asusen, om jag bara kan vänja mig vid tangentbordet.

Virvla > Den vita är Asus, även om jag förmodligen kommer att köpa den i svart utförande (eller läder, som man också kan specialbeställa).

Anna said...

jodå, när jag inte pluggar till akademiker så kränger jag hemelektronik. det bästa av två världar, du vet.
Asusen finns i rosa också. det vore väl nåt? =)

Shadow said...

Jag älskar elektronik, så det låter som ett drömjobb. Å andra sidan befinner jag mig staden som är paradiset i elektronik.
Här finns 901-X endast i svart och vitt utförande, tror jag. Ska kolla. Rosa är ju självklart!

Peppe said...

Jag tänkte också kränga en MacBook, man blir en lite lyckligare människa vara för att den är så vacker. När kommer du till Helsingfors?

BL said...

klämde lite på en Asus härom veckan, tror det var en Acer som låg bredvid, Acer har större skärm, och bättre tangentbord... två saker jag alltid längtade efter när jag använde en sån här:http://www.tidalpower.com.tw/pd1000mininote.htm

Pennan och touchscreenen saknar jag dock fortfarande, helt suveränt när man spelade duke nukem...