Monday, September 01, 2008

Frisk luft, igen!

Efter att tillbringat ungefär 3 timmar på kontoret, så visar det sig att jag måste ut på vischan igen.
Visst, det är skönt att få se lite annat än betong emellanåt, men det får inte gå till överdrift alltså!
Plötsliga miljöomställningar är inte bra för kroppen.
Höga syrenivåer, med låga smoggvärden, är som en chock för lungorna.
Det är samma sak när jag åker hem till Sverige. Jag måste med jämna mellanrum ta mig över bron till Vågmästareplatsen, för att supa mig full på kväveoxider och kolväten. Alltför mycket syre kan orsaka yrsel.
Ute i naturen finns det därutöver ett överflöd av minusladdade joner. Fasiken vet vad de kan ställa till med.
Typsikt att jag glömde att ta med mig solglasögonen idag. Mina ögon pallar inte med mera grönt nu. Gröna berg och dalar, skog och åkrar är påfrestande för ögonen.
Lägg till en klarblå himmel på det, så är delerium ett faktum. Vita fluffiga moln också. En trediminesionell vy. Ve och fasa! Tacka vet jag den grådaskiga himlen som hänger som ett lock över Manictown.
Min puls har redan ökat och kroppen är spänd inför att utsättas för denna orgie av färger och främmande molekyler.
Det enda positiva är att jag reser själv. Sekreteraren stannar på kontoret. Jag vet inte vad för kemiska förändringar som sker i kvinnans kropp efter 30, men följden är att sekreteraren tjafsar som fan och tjatar hål i huvudet på mig. Hon pratar i ett! När jag ser fram emot att få sova i två timmar på tåget, så sitter hon bredvid och kacklar hela resan.
Jag byter en plåga mot en annan under 24 timmar.
Nu drar jag, men vid samma tid imorgon är jag tillbaka vid mitt skrivbord och tjafsar med sekreteraren igen.

5 comments:

SixesAndSevens said...

höhöhö... jsg tappade bort trosorna i närheten av vågmästareplatsen härom helgen... i fall du ville veta. ;D

.m. said...

Kunde ha svurit på att sekreteraren var av en yngre modell efter vad du skrivit om hennes pojkbekymmer.

The Pale Green Woman said...

Nu har du gått och blivit nominerad hos mig. Hoppsan.

Rutan said...

Sådärja. Nu har jag läst så gott som alla dina inlägg sedan starten. Tack för det! Verkligen underhållande!

Shadow said...

Sixes & Sevens > Jag blir väldigt nyfiken nu!

.M. > Hon en mogen, men ung i sinnet.

Pale Green Woman > Aj då. Ska ut och resa igen, så jag får se när jag får tid.

Rutan > Det var ambitiöst! Smickrande, tack!