Tuesday, September 30, 2008

Gravurnor och tecknade filmer

Ett av de privata tunnelbanebolagen i Manictown öppnade nyligen en butik för att sälja av allt hittegods och kvarglömda saker som under åren ackumulerats från deras vagnar.
Jag tyckte att det lät intressant och tog mig en sväng dit för att se om där fanns något av värde.
Jag blev dock besviken på utbudet och misstänkte att endast en person från Bergen skulle uppskatta alla de miljontals paraplyer som prydde varuhyllorna.
Läsglasögon och mobiltelefoner upptog också en icke helt oansenlig del av butiken.
Bland de udda hittegodsen kunde man hitta löständer, datorer, och nyinköpta kläder.
Två gravurnor, med aska i, fanns också bland utbudet. Praktiskt, om man skulle ha råkat tappa bort sin egen mormor.

De senaste två veckorna har bjudit på löjligt mycket res och fläng.
Jag missar många av Juniors milstenar. Plötsligt sitter han upp och plötsligt kryper han. Jag missade tyvärr båda tillfällena.
Hoppas dock kunna bevittna när han tar sina första steg, någon gång i början av nästa år.

Jag springer runt i videobutiker och köper alla möjliga sorters DVD:er, men ingen av dem har lyckats fånga hans intresse.
Avverkade hittills är Teletubbies, Musse Pigg, Kalle Anka, Nalle Puh, Baby Einstein, Tulli, BabyTV, samt Bob the Builder. En DVD med SpongeBob ligger dessutom i mitt skrivbord.
Alla våra ansträngningar har varit förgäves för vi har nu kommit på att den DVD han gillar bäst är den som han själv medverkar i, med pappa bakom kameran.
Han skrattar hysteriskt åt sig själv i rutan och jag misstänker att han har lika sjuk humor som sin far.
Jag hoppar över alla tecknade filmer och ger honom i stället Monty Python och Fawlty Towers nästa vecka.

7 comments:

Anna said...

Vad ni gör, introducera honom inte för den självgode lille jäveln Noddy. Efter ett tag vill man dunka sig själv i huvudet med något hårt när man har intromusiken.
Mardrömsframkallande.

Lo said...

Vilken kul idé med butiken! det gillar jag!

Spader Madame said...

Don't mention the war! Klart du kommer att vara med på hans första steg...

Tove said...

Ååkej... Han är lite liten än för avancerad handling - Teletubbies borde vara bästa början.
Sedan kan du satsa på Pingu! Bäst av allt! Håller upp i vuxen ålder - dessutom kan du själv (och frun) ha kul - det är omöjligt att inte gilla Pingu. Ett plus i er familj är att han talar sitt eget Dnjyyt-dnjyyt-språk.
Alltså, ursäkta svamlet men skaffa dig genast Pingu! Det finns inget bättre!

Miasworld said...

VEM glömmer en urna på tunnelbanan? Vem tar med sig en URNA på tunnelbanan?

Shadow said...

Anna > Tack, jag ska hålla honom långt bort från Noddy.

Lo > Dåligt utbud på hyllorna dock.

Spader Madame > Det hoppas jag verkligen.

Tove > Tack för tipset. Hade helt glömt bort Pingu.

Mia > Det är så lätt hänt. Här är det inte regel att man måste både bränna och begrava på samma dag.

Cliff Hanger said...

Kul med urnan! (Fast troligen mindre kul för den som glömde den). Läste att det hade upphittats 56 000 mobiltelefoner i Londons taxibilar senaste året. Och till de lite mer udda prylarna hörde ett avsågat hagelgevär och tio döda fasaner (dock inte i samma taxi...tror jag).

Men du, ni ska inte låta er son kolla på TV. Barnläkaren som vi frågade om detta var väldigt bestämd på denna punkt i alla fall. De kan inte tolka vad de ser, så det finns en risk att de blir stressade och överaktiva. Vi har ett annat problem: Vår dotter gör allt för att titta på TV:n, så vi har lite problem med att kunna titta själva.