Monday, September 08, 2008

Gym, hundöron, skattesmitare och bigami

Jag förstår mig inte på människor som går till gymmet på lunchrasten.
Jag förstår viljan, men en fråga återstår ändå, -Hur fan hinner de?
Det tar ju minst 30 minuter bara att få i sig sin lunch. Det skulle ju inte se vidare snyggt ut om man sprang på löpbandet med en Big Mac i handen.
Jag nämnde för min sekreterare att det säkert bara var obetydliga människor, utan viktiga arbetsuppgifter, som har tid att springa på lunchrasten.
-“I do it twice a week”, svarade hon. “You should also try it.”
Hon behöver mer jobb, helt klart!

Vidare upplyste frun mig om att Junior inte är någon hund.
Jag sitter nämligen omedvetet och gnuggar hans öron, precis på samma sätt som jag gör med hundars öron.
Goa öron har han i alla fall! Om Junior får utåtstående öron när han blir äldre, så är det mitt fel.

Jag har för länge sedan, över 10 år sedan faktiskt, informerat skatteverket om att jag lever och jobbar i utlandet.
Det är ju förbannat konstigt att de då kontaktar mitt föräldrahem och påpekar för dem att deras son inte har haft någon inkomst de senaste 15 åren. De hade mage att antyda på att jag skulle vara en skattesmitare, vilket för övrigt straffas hårdare än både mord och våldtäkt i Sverige.
De ville därför ha en redovisning för mitt leverne under de “förlorade 15 åren”.
Av någon anledning, så verkar inte min utflyttning ha registrerats, eller så har de loggat mig dubbelt, med felaktiga uppgifter.
Jag började ana ugglor i mossen när jag inte fick mitt röda kuvert, men tänkte inte mer på det.
Nu ska jag alltså redovisa 15 års inkomst och visa att jag har betalat skatt i ett annat land.
Det innebär så mycket extra jobb för mig, så att jag faktiskt funderar på att helt enkelt låta dem tro att jag har varit uteliggare i 15 år och levt på att panta tomburkar.
Idioti!

Ett annat lustigt fenomen är att jag tydligen inte har registrerat mitt äktenskap i Sverige, vilket gör mig till ungkarl i hemlandet.
Jag kollade upp hur läget var och det visar sig att jag i praktiken kan gifta mig igen i Sverige, så länge det är med någon annan än min nuvarande fru. Hon är ju nämligen redan gift, med mig, och det skulle betyda bigami för henne. Skumt!
Någon som är intresserad av att gifta sig?

4 comments:

The Pale Green Woman said...

Vem som nu skulle vilja gifta sig med dig, du har ju inte haft någon inkomst på femton år ;-)

Anna said...

jag förstår inte människor som går på gym öht. :)

Sofia Quant said...

får jag ställa upp mig på intresselistan? =D hehe

Shadow said...

Pale Green Woman > Precis, om du inte vill hjälpa mig att panta burkar, så bör du hålla dig på avstånd.

Anna > Jag går på gym, men absolut inte under min lunchrast.

Sofia > Noterat!