Tuesday, September 23, 2008

På sportavdelningen

Idag var jag på ett varuhus för att köpa lite presenter.
Sportavdelningen låg strategiskt placerad på 5 våningen. Jag hade inget ärende dit, men mina fötter drog iväg åt det hållet ändå.
The North Face hade en snygg butik i ena hörnet av planet och av nyfikenhet gick jag in för att titta. Jag kände nämligen igen deras logga från min ryggsäck som jag köpte i Thailand senast. Kontorsråtta som jag är, hade jag ingen aning om att detta faktiskt var ett välkänt märke. “The North Face”, vad är det för ett jävla namn?
Jag letade runt lite i butiken och jojomän, där hängde ryggsäcken på en krok, men prislappen var vänd åt fel håll så att inte priset gick att se.
Jag sträckte mig upp och vände på prislappen. Ungefär 200 dollar.
Jag ser några detaljer som skiljer i utseendet och blev alldeles chockad när jag insåg att den jag köpte i Thailand var en kopia.
Nej, i ärlighetens namn så anade jag från början att det stod till på det viset, eftersom jag bara betalade runt 40 kronor för ryggsäcken. Jag behövde omgående en stor väska för att bära varuprover i och killen som sålde den till mig stod bekvämt placerad med sitt gatustånd precis framför hotellets entré.
Japp, jag är en sådan där billig jävel, som blir skitglad för att ha slagit systemet genom att köpa en billig kopia. Jag skålar i billigt lantvin på tetrapak, och skriver under mina kreditkortskvitton med en MontBlanc-penna för 20 spänn, för jag förstår inte hur någon över huvud taget kommer på idén att göra kopior av The North Face – ett märke som redan är billigt och av inte alltför hög klass.
Att kopior av Louis Vuitton, Hermés, Gucci och Chanel existerar har jag en viss förståelse för, men en ryggsäck gjord i nylon?!
Här är den i alla fall (kopian). Jag känner skuldkänslor så att jag har svårt att sova nu.
-Snark... Zzzzz...


Värd att kopiera?

6 comments:

Haddock said...

Just North Face har stora problem med "tredje skiftet" tillverkning och då är det ju inte en kopia...

The Pale Green Woman said...

Aha en äkta kopia alltså! Eller vänta hur blev det här nu. Hm.

*förvirrad*

Haddock said...

Nja, så här fick jag det förklarat när jag var i Peking sist.
North Face lägger en beställning på 5.000 ryggsäckar hos en fabrik utanför Peking. Då tillverkar fabriken 7.000 ryggsäckar, fakturerar NF för hela tillverkningen och levererar de beställda produkterna. Dom 2.000 ryggsäckar som "blir över" säljs sen lokalt men är alltså tillverkade i samma fabrik, med samma tyg och av samma arbetare som dom äkta produkterna.
Dom här varorna säljs ofta mkt billigt eftersom man inte haft några tillverkningskostnader (Dom har ju NF betalt)

Cliff Hanger said...

Själv köpte jag en Rolex i Thailand för 200 kr. Den höll faktiskt i flera år.

Tove said...

Vi köpte en Canada Goose-jacka och en Peak Performance-jacka och hör och häpna, Fjällrävens värstingdunare för en spottstyver i Beijing förra hösten. Just sportprylar verkar vara grejen. Och för att upplysa dig ännu mer (du bor ju ändå i Asien;-)) så heter det North Face för att man skall tänka på "The North Face" på t ex Mount Everest som det är coolast att bestiga - hälsar dagens besserwisser.

Anonymous said...

Förstår du inte vad man betalar för när man köper The North face men däremot vid Gucci.... hahaha Gucci betalar man för en design, The north face (så tillsvida det inte är en dålig kopia) så betalar man för materialet slitstyrka, ja allt ifrån en kvalitetsdragkedja till remmarnas bekvämlighet och utprövning, förstår inte alls varför folk betalar för mode och en design istället jag, framför ett par riktigt bra kängor som håller i 15-20 år ifrån meindl