Wednesday, December 17, 2008

"Ekonomisk kris" är bara förnamnet

För övrigt så tycker jag att det är ganska häftigt (skrämmande) att Zimbabwes inflation ligger på 13,2 miljarder procent i månaden. -Japp, i månaden!
Tryckpressarna spottar ut nya valörer varje månad och den senaste valören är 500-miljonerssedeln. Den var värd ungefär 10 US$ för några dagar sedan, men idag får man nog inte ens ett Juicy Fruit för den. Minsta valören är 500-sedeln, vilken de flesta håller staplade på toaletten.
Jag är jäkligt glad för att jag inte jobbar med risk management i Zimbabwe.
Landets ekonomi är helt åt skogen, men jag fick i alla fall tillfälle att lära mig ett nytt ord när jag läste artikeln, - Quintillion.
Zimbabwes årliga inflation räknas nämligen hamna någonstans runt 516 quintillion procent.
Jag ska aldrig mer klaga på dålig ekonomi.


-En pilsner tack!


-Älskling, jag ska bara ut och köpa lite mjölk.

-Yes!, min veckopeng.

-Det är lugnt gubbar, jag tar notan.

2 comments:

Miasworld said...

Jag pratade med några serber om hyperinflationen där. En kille brukade handla på check i affären, eftersom den ändå inte var något värd när affären löste in den ett par timmar senare. Japp, helt andra risk management perspektiv...

Shadow said...

Mia: Ja, det låter verkligen skrämmande.