Thursday, December 18, 2008

Fuskbygge

Hon kan fortfarande överraska mig. Frun alltså, -Mrs. Shadow.
Hon ringde mig på kontoret och frågade mig om jag visste hur man får tak och väggar att hållas samman på ett pepparkakshus.
-"Har du gjort ett pepparkakshus?", frågade jag henne upphetsat.
-"I'm in the process of making one", rättade hon mig.
Jag blev glad och uppspelt över min frus mer husliga sida, även om jag hade svårt att tänka mig henne i förkläde och grytvantar.
Jag förklarade hur man smälter socker till glasyr och även hur man gör kristyr, som också fungerar bra för att hålla samman delarna.
Hon hörde inte av sig igen på hela eftermiddagen, så jag förmodade att allt hade gått bra.
Strax innan jag skulle åka hem, så ringde jag för att kolla läget.
Jodå, hon hade fått ihop pepparkakshuset, men i slutändan blev det vanligt kontaktlim som användes.
Det spelar ingen roll, sa jag, vi ska ju ändå inte äta det dammiga huset efter julen. Jag var imponerad över hennes engagemang och bakkunskaper.
Min fru har förändrats totalt sedan vi fick Junior, jag ser många nya sidor i henne.
Glad i hågen begav jag mig hemåt.
I vardagsrummet stod ett pepparkakshus som var riktigt snyggt för att vara första försöket.
Jag berömde min fru och frågade henne om det hade varit svårt?
-"Easy as LEGO", svarade hon och visade mig en kartong...
-Go figure!


2 comments:

Örjan said...

Fascinerande att svenska husbyggartraditioner exporterats till Manictown

Shadow said...

Det kan vi tacka IKEA för.