Friday, December 19, 2008

Mes!

Klienter som är på besök från Sverige brukar alltid ta med sig något som de tror att jag saknar i Manictown, -en mycket uppskattad gest.
Jag är god vän med många av mina svenska affärskontakter och vi umgås även privat.
Senast hade en av mina klienter med sig messmör. En klient som kallar sig för "god vän".
En god vän, som inte känner mig alls, för messmör är ta mig fan något av det vidrigaste som finns.
Av alla läckerheter som finns att välja på bland avsaknade svenska specerier, så väljer han messmör!
Vad är det för fel på Kalles Kaviar?
Han får inget julkort i år.
Och varför heter det messmör? Mesar är flygfän. Messmör, krabbsmör. Det får vidrigheten att låta som gåslever eller något.
Alternativt kan det vara ett smör framtaget speciellt för typer som Karl-Bertil Jonsson.

3 comments:

David said...

Det heter messmör för att grundråvaran kallas för mese.

Shadow said...

Tack David, jag visste att jag skulle kunna lära mig något om jag skrev detta.
“Mese” – där ser man.

Anonymous said...

felet med kalles kaviar är att det är rå fiskmens... som smakar som det låter!