Friday, December 19, 2008

Tre ess - Sekreterare, stolthet och spenatsallad

Ni som har hängt med här ett tag vet redan att min sekreterare bröt upp med sin förre kille för en annan kille.
Det var en del strul i början, men hon och hennes ex är numera ganska goda vänner.
Med den nye killen har allt fortlöpt utan problem, tills hon för några dagar sedan meddelade att hon hade blivit dumpad.
Vi har känt varandra ganska länge, men jag har aldrig tidigare hört att hon har blivit dumpad av någon. Ingen kille med en normal hjärna skulle dumpa en tjej som henne.
Jag satte mig på hennes skrivbord och beklagade sorgen. Jag frågade henne varför hon hade blivit dumpad?
-"It's all your fault", svarade hon.
-"What?!"
Samtidigt ropade högste hönset på mig, så jag var tvungen att avsluta konversationen där.
-"Dinner tonight. Let's talk about it", sa jag innan jag var tvungen att springa ifatt chefen.
På chefens kontor hade jag svårt att koncentrera mig på vad han pratade om och mina tankar vandrade iväg med mina skuldkänslor.
Jag borde inte ha låtit henne resa så jäklans mycket. Det måste ha varit påfrestande för deras förhållande. All övertid dessutom. Många sena kvällar ihop med klienter har förmodligen inte gjort saken bättre heller. Jag satte henne dessutom på att sortera visitkort en gång.
-Shit, jag har verkligen sabbat det för henne, tänkte jag medan jag beställde bord på vårt vanliga italienska hak.

Jag var först på plats och satt och sög på en oliv när hon klev in på restaurangen.
Hon gav vår hus-Maitre'd en puss på kinden innan hon kom till bords.
Jag måste ha sett ganska moloken ut där jag satt och sög på min cocktailgaffel för hon sa, -"It's not as bad as you think, but thanks for buying dinner!"
Efter att vår Maitre'd själv hade smakat av vårt vin och fyllt våra glas så frågade jag, -"So, tell me how I managed to get you dumped?"
-"You pay me too much."
För andra gången samma dag utbrast jag, -"What?!"
Inhemska killar i Manictown har svårt att hantera en kvinna som tjänar bättre än de själva.
Det hade tydligen varit ett återkommande problem i deras förhållande och till slut pallade inte killen längre – han dumpade henne för att rädda sin egen stolthet.
-"I see a very simple solution to the problem", sa jag. "Do you want me to cut your salary?"
Hon tittade på mig och såg ut att överväga det någon tiondels sekund.
-"Nah... screw him!, sa hon. I've heard the lamb is good".
-"Heard? You had it two days ago", svarade jag.
-"I want consistency right now, so please give me a break okay".
-"Okay", svarade jag och kände mig väldigt mycket bättre till mods.

Våra förrätter levererades trots att jag är ganska säker på att vi fortfarande inte hade beställt.
-"So..., I guess we have to find you a company president next..., a guy around 70 or something", skojade jag med henne.
-"Don't stretch it", sa hon och hotade mig med en gaffel fullspetsad med spenatblad. "I'm just happy because I don't have to pay for dinner any longer."

Så, nu är hon alltså fri igen. Jag vet inte om jag tycker bättre om henne som singel eller när hon är i ett stadigt förhållande, men jag vet att att hon jobbar häcken av sig efter varje avslutat förhållande, så det gäller att ta tillvara på tillfället.
Ska se om jag hitta lite fler visitkort som behöver sorteras.

5 comments:

Lo said...

vad skumt alltså, stackars henne! Men jag hörde faktist om en seriös undersökning i sverige om att förhållanden där kvinnan tjänar mer än mannen tar slut fortare än vice versa. Mannen fixar inte riktigt det underläget! och vi som ska vara så jämnställda här...

Miasworld said...

Lo, jag tror du har helt rätt. Ju mer jag reser desto mer inser jag vilken tur jag har som är gift med någon som a) låter mig jobba med det jag tycker om även om det betyder mycket restid och dessutom b) är stolt över mig och det jag gör och c) skiter i vem som tjänar mest.
Tyvärr är det nog alltför få män som pallar med det där av någon anledning.

Tove said...

Välkommen tillbaka!!!
God Jul & Gott nytt år!!!

Shadow said...

Lo > Själv skulle jag gärna vilja bli hemmafru.

Mia > Om man har väldigt lika jobb, så kanske det är svårare än om man har helt olika slags jobb.
Jag är glad för att jag har en förstående fru, som glatt använder alla mina tjänade pengar på väskor, skor och egna nöjen.

Tove > Tack. God Jul till dig med!

Miasworld said...

Så sant. Kanske var min poäng nog mer att det är en ynnest att faktiskt kunna välja själv, även om man är tjej. Ju mer jag reser desto tacksammare blir jag över att jag faktiskt kan det, det finns alltför många kvinnor i den här världen som måste göra si eller så för att det bara är så, inte för att de själva har valt situationen.

God fortsättning!