Monday, January 05, 2009

2009 - Flygande bilar och blaskigt vin

Gott Nytt År!
Så var det då dags att påbörja ett nytt år.
Det är alltid jobbigt i början eftersom jag kommer att behöva använda Tipp-Ex under hela januari, till jag får in vanan att skriva under alla dokument med korrekt årtal.
2009... Det klingar ganska bra tycker jag.
Om världen skulle se ut så som mina serietidningar förutsåg att 2009 skulle se ut, så måste alla bilar bli luftburna omedelbums.

Jag såg fram emot att få plöja igenom en hel trave julkort på kontoret idag.
Endast tre stycken har anlänt. I stället hade mailservern brakat ihop på grund av alla flashiga julkort som har skickats via epost. Det tog mig närmare en timme att ladda ner alla julhälsningar.
En av de mer originella hälsningarna kom från en chef som hade spejsat ut på Adobe Photoshop och lyckats få till med ett mycket abstrakt familjefoto. Sitter här och funderar på vad det är för vits med face-retouch när vi ändå möter honom i korridorerna varje dag. När jag mötte honom i morse, så hade han fortfarande dubbelhaka och var lika tunnhårig som i december. Den stora leverfläcken i pannan satt också kvar.
Han hade dessutom lagt till ett en julhälsning som löd: ”Fred kan inte uppnås med vapen”. Är det en lämplig hälsningsfras till sina arbetskamrater månntro?
Jag misstänker att han tillhör någon religiös sekt.

Jag förutsåg att den första dagen skulle bli tung, men den är tyngre än jag någonsin hade kunnat tänka mig.
Hela ledigheten har jag spexat med Junior från morgon till kväll och jag kunde nästan se besvikelsen i hans ögon när jag knöt slipsen i morse. Han kände nog att det var slutspexat för denna gången.

Sekreteraren har varit i föräldrahemmet under hela ledigheten. Vi har varken mejlat eller pratat med varandra på en vecka. Mina farhågor om en mycket pratkåt sekreterare visade sig vara korrekt. Hur hon har kunnat samla på sig så mycket pratmaterial under en veckas vistelse hos sina föräldrar blir jag inte klok på, men hon har mundiarré utan dess like.
Hon envisades med att visa mig familjefoton och jag vet nu att hennes familj endast består av hundar och katter. Inte ett enda foto innehöll tvåfota djur.
Jag fick dessutom en flaska rödvin av henne, som var från hennes födelseort. Jag har svårt att bestämma mig för om den smakar hallon- eller slånbärssaft.
-"Is this really wine?", frågade jag henne med uppspärrade ögon.
-"Yeah, it's awful, isn't it", svarade hon och gnuggade händerna.
Jag vet inte hur jag ska tolka det, men allt är tillbaka i normal rutin igen, suck.

Nu ska jag bara gurgla halsen med Listerine och sedan är det dags att sparka igång maskineriet igen.
Önskar er alla ett förträffligt år och hoppas på många trevliga stunder i era bloggar.
Hej hopp!

3 comments:

Lo said...

Gott nytt Shadow!

Shadow said...

Du med Linda!

Sofia Quant said...

dina serietidningar får mig att tänka på filmen "2001; ett rymdäventyr" som gjordes på 60-talet.. jag tror att folk har överskattat hastigheten på vår utveckling faktiskt..men flygande bilar låter ju rätt kul ^^

alltid tungt att gå tillbaka till jobbet, jag blev gott förvirrad här hemma denna veckan då igår helt plötsligt var en Söndag som ifs gav mig ob på en Måndag som blev en Lördag men även gjorde min Onsdag till en Måndag..
två Måndagar på en vecka? nej tack!

Hoppas du inte har det för jobbigt med alla omställningar, att det är den dag det är..och att Tipp-Exen räcker ;)