Thursday, January 15, 2009

IT-avdelning

Jag har länge varit en börda för vår IT-avdelning i min begäran om att kunna länka data från fluktuerande valutakurser direkt till våra nettokostnader, för att möjliggöra en mer rättvis analys av faktisk kostnad vid import.
I rådande läge är kurser låsta under en förutbestämd och simulerad valutakurs, som ligger som bas för hela budgetåret, oavsett trender på valutamarknaden.

Min önskan om ett sådant system har bidragit till många och långa möten med vår IT-avdelning, för att utveckla ett sådant system.
Det nuvarande datasystemet är över 10 år gammalt och vi måste utgå från det systemet när nya tjänster ska läggas till.
Strukturmässigt har det dock visat sig vara svårt att uppfylla min önskan. Vi har därför kört in i en vägg och IT-killarna river sitt hår för att jag vägrar att ge upp.
Jag skickade ett mail till den ansvarige killen med frågan om det inte skulle gå att automatiskt absorbera vår banks valutakurser i vårt system genom bankens hemsida, där alla valutakurser finns att se i realtid?

Jag fick följande mail tillbaka:

It’s not possible due to the revised bit error rate in both of the host interface receptors, and insertion isn’t supported by the integrated support structure.
Simulated event data is analyzed from object data, while application programming interface continues to remain in central data recording.
Overflow of phase encoder and drive module will be directly linked to the digital receiver’s integrated circuits, even in case of event fragment logging.
To stretch the tolerance, a supportive irradiation can be applied for the interface data register, preferably with auto-increments of even intervals, but it will unlikely be sufficient for the diagnostics package in the signal processor.
Commonly used histogram template library and hierarchical versioning systems will void the injector’s inner detector environment, and should therefore be replaced by a local trigger processor in a programmable logic controller. We are working on this.
Processing unit will complete processing task through the scalable coherent interface in random integrity levels if data is consistent with the input flow manager unit.
Sparsifying processing units are suspected to trigger the interface modules in VME extensions for instrumentation, hence the data (which is available for analysis in the external controller module) can be misleading if not included in a diagnostics package with direct derived physics data from receiver integrated circuits.
Hope to have answered your question accordingly / Andy


Jag tror att de är jävligt trötta på mig och gör allt för att jag inte ska mejla dem igen med dumma frågor. -Suck!

3 comments:

Haddock said...

Jag har länge försökt driva tesen att vår IT avdelning är en sevice enhet som ska underlätta arbetet för oss som jobbar med företagets huvudverksamhet.

Något stämmer inte när vi ombeds anpassa verksamheten till vad IT systemen kan hantera istället för vad kunderna vill ha..

Det verkar lite svårt att ta in...

PS vi köper en daglig fil med valutakurser från banken som sen tankas in i systemet, visserligen inte realtid men någorlunda up to date.

.m. said...

Vilken härlig chunk av pisspreik!

Tove said...

Låt en person knappa in aktuella valutor varje dag - ni kanske inte behöver ha alla i världen, det kanske räcker med 10-15 stycken? Det tar inte många sekunder för en snabb person!