Thursday, February 26, 2009

Folkfest ?

Eftersom de flesta bloggar verkar beröra vår kronprinsessas trolovning, så kan jag ju inte helt nonchalera ämnet.
Jag träffade Viktoria vid ett tillfälle för två år sedan. Vi skakade hand och pratade lite.
Jag fick intrycket av en mycket robust tös med rejäla värderingar och högt intellekt.
Hon omsluter sig av rojalistisk karisma, utan att förlora sin mera alldagliga sida – en alldeles vanlig tjej i sina bästa år.
Hon är folkvan, rapp och skojar gärna. Hon har en väl nyttjad förmåga att kunna anpassa sig till sin omgivning.
Jag tycker att hon är perfekt för det jobb hon förväntas ta över från sin far.
Det verkar nu som att hela Sverige har engagerat sig i hennes trolovning och konungadömet är delat i två olika åsiktsgrupper angående hennes blivande man.
För vissa en nolla, en alltför simpel man med bondeblod i ådrorna. För andra en representant för hela den svenska befolkningen.
De som har förespråkat avskaffning av kungahuset nickar nu accepterande och är nöjda med valet.
I slutändan spelar det nog ingen roll vem hon hade förälskat sig i. Reaktionerna hade varit desamma.

På avstånd, här i Manictown, så har vi svenskar egentligen inga åsikter.
De flesta menar att kungahuset varken gör skada eller nytta, men i själva verket åker den svenska affärsvärlden snålskjuts varje gång kungahuset gör ett statsbesök i Manictown. Det svenska kungahuset är ett dragplåster för svenska affärer och kungen är vår bästa ambassadör.
Det är inte utan att vi blir uppspelta och slår på stort varje gång vi får kungligt besök. Plötsligt är vi alla nationalister och talar stolt om vårt kungahus. Den svenska flaggan är nypressad och svajar lite högre än de andra flaggorna.
-"Kungahuset?, det tror fan att det är viktigt!", utbrister en dum Göteborgare som bara tänker på sina affärer och snapsen vid mottagningen.

Angående trolovningen, så har de flesta skeptiker till kungahuset nu plötsligt en åsikt att komma med.
Konstigt, för jag trodde att de inte brydde sig. Plötsligt talas det både för och emot stackars Daniel, som bara gjorde misstaget att förälska sig i Sveriges mest älskade dotter.
Giftermål är alltid roligt och jag tycker bara att det stärker Viktorias karaktär när hon på eget bevåg valde en alldeles vanlig ostfralla framför räkmackan.
Tycker dessutom att Daniel borde få beröm. Han är en rakryggad man. Tänk er själva att fria till sin älskade och veta att nio miljoner människor kommer att ha en åsikt om det. -Inte illa pinkat av en "Svensson"!
Att han sedan får titeln hertig av Västergötland är ju något som tål att diskuteras - åtminstone om man är Göteborgare.

"Vem ska betala kalaset?" är den stora frågan just nu. -Va' fan?! Det spelar väl ingen roll, alla är ju inbjudna till folkfest!
Daniel har redan använt en halv miljon på förlovningsringen, en god investering kan man hoppas.
Själv gav jag Mrs.Shadow en prinsess-slipad Harry Winston på 1,3 karat och jag tror ta mig fan att jag fortfarande betalar av den. "Tills döden skiljer oss åt" har just fått en ny innebörd.

No comments: