Saturday, July 25, 2009

Charles de Gaulle flygplats

Det finns få platser här i världen som jag avskyr mer än Paris internationella flygplats. Jag försöker alltid undvika flygplatsen som pesten, men ibland är alternativen begränsade och jag måste ta tjuren vid hornen och tillbringa tid på denna deprimerande plats som Gud glömde.
Det går an när man reser i affärer, men när man reser med ett litet barn så är varje sekund en pina.
En mer ineffektiv, tråkig och självmordsframkallande plats, med usel service, är svår att hitta på jorden. Moskvas flygplats är som Edens trädgård i jämförelse.

Efter 12 timmar i luften klev vi av planet på Charles de Gaulle för att slå kål på 4 timmars transit. Gott om tid kan tyckas, men shit happens på Charles de Gaulle.
Det första vi gjorde var att söka efter en barnkärra till Junior. Han är inte stor, men 10kg är tungt om man ska gå och bära i 4 timmar.
Inte en barnvagn så långt ögat kunde nå.
Vi frågade markpersonalen var de fanns någonstans, men de svarade bara att de fanns utspridda över flygplatsen, utan någon särskild uppsamlingsplats. Alla två barnvagnar stod förmodligen på terminal 3 dit det tar ungefär två ljusår med diverse bussar. En rullstol stod intryckt i ett hörne vid en gate. Jag testade att sätta Junior i den, men den var alltför stor för att Junior skulle kunna sitta i den. Hjulen ville inte heller samarbeta och drog åt var sitt håll. -På en rullstol! Idioter!
Jag fick till slut fatt på en vanlig bagagerullare som kunde ta vår carry-on och satte Junior överst. Sedan riktade vi in oss på nästa projekt – att hitta en toalett med skötbord. En bagatell kan tyckas i Sverige och Manictown, men icke så på Charles de Gaulle.
Försökte följa en karta på en vägg, men insåg snabbt att varken kompass eller GPS skulle kunna kommunicera med den kartan. Fick i stället uppsöka en informationsdisk, vilken också tog cirka 20 minuter att hitta. Damerna i informationsdisken ville inte bli avbrutna i sitt privata samtal och de såg allmänt irriterade ut när jag faktiskt ställde en fråga. Det kan tyckas att de borde veta var toaletter för blöjombyte fanns, men alla tre var tvungna att rådfråga en uppvikbar karta innan de kunde konstatera att sådana toaletter fanns i Terminal 2 E och F, på andra sidan jordklotet.
För att komma dit fick vi först ställa oss i kö tillsammans med hela Zimbabwe och Malawi för passkontroll. Det är dock inget att göra något åt. Vi kommer från ett icke-EU-land och måste därför först invandra innan vi tillåts access till ett skötbord. Drygt en timma senare var vi igenom och satte kurs mot terminal 2F, som ändå låg i rätt riktning till vår förbindelse i Terminal 2G. Efter åtskilliga kilometer med buss och till fot genom terminaler var vi framme vid 2F. Till vår glädje fann vi en skylt som visade vägen till en toalett med skötbord. En kort hisstur tog oss till andra våningen där skötbordet skulle finnas.
Väl framme upptäcker vi att toaletten är under renovering. Målarpytsar står på golvet, men vi ser inga arbetare.
Ner i samma hiss igen och sedan bort mot nästa toalett som kunde erbjuda skötbord. Den senare toaletten var en kombo för både spädbarn och handikappade personer. Gott om plats, men dessvärre var lampan trasig. Junior är inte så pryd av sig, så jag stod och höll upp dörren medan Mrs.Shadow bytte blöjor på honom.
Alla var åter igen torra och vi bestämde oss för att uppsöka en restaurang som serverade annat än bara död kreatur mellan torra brödskivor.
Det visade sig vara lättare sagt än gjort. I ena änden av terminal 2E hittade vi en food-court som serverade färdig mat som de slevade upp på papperstallrikar. Det såg allt annat en aptitligt ut, men vi orkade inte leta längre.
Frun valde något asiatiskt lappskojs med ris, medan jag valde curry och ris. En stor Heineken till mig och vi kom upp i 38 Euro.

Efter denna synnerligen utsökta måltid var vi klara för nästa projekt, att ta oss till terminal 2G. Vi följde skyltar, men blev misstänksamma när de visade oss mot utgången och ännu en passkontroll. Något måste vara fel här...
Det enda felet visade sig vara att jävla terminal 2G ligger typ 3 kilometer ifrån de resterande terminalerna, trots att de bär samma nummer. Vi slussades alltså igenom ännu en passkontroll och ut på gatan framför terminalen. Nu befann vi oss verkligen i Frankrike, på riktigt. Hade vi haft lite mer tid över, så skulle vi till och med ha kunnat ta oss in till city och avnjutit en normal måltid för 38 Euro.
Bussarna avgick i alla fall med täta mellanrum och efter en skumpig busstur igenom minst 14 rondeller var vi framme vid terminal 2G. Once again fick vi gå igenom en pass- och säkerhetskontroll. Terminal 2G var betydligt mindre och påminde lite om Landvetter flygplats. Där rådde en lugn stämning och allt verkade vara mer avslappnat än i de andra terminalerna. Terminal 2G är ny och dessutom betydligt renare.
Vår flight till Sverige avgick i tid och våra 4 timmars transit i Paris var över.
Jag var glad över att vi faktiskt hade haft 4 timmar till vårt förfogande. 3 timmars transit hade blivit väl tajt alltså.
Så, om ni reser via Paris med ett litet barn, se till att ni har minst 3.5 timmars transit – ett gott råd.
Jag var lite orolig för hur vi skulle klara vår transit tillbaka på endast 2.5 timmar, men vi hade lärt oss från vårt tidigare misstag och åkte direkt från 2G till vår anslutningsterminal på hemvägen.
Ett annat råd är att inte checka in barnvagnen utan be om att få ha den i kabinen. Utan några hjul under barnet, är det svårt att hinna med byten. Själv har jag fortfarande träningsvärk i min högerarm.
Det jag stör mig mest över är att trots att terminal 2G öppnades i september 2008, så är den fortfarande inte utsatt på kartorna inne i flygplatsen. Den dyker väl upp lagom tills de öppnar terminal 4, på andra sidan Paris eller något. Jag kan förresten inte bli klok på varför de inte kallar 2G för terminal 4 i stället.
Eftersom de inte själva har några kartor, så bestämde jag mig för att göra en egen karta. Kanske kan den hjälpa andra resenärer som också tvingas använda denna vedervärdiga flygplats, som Gud glömde.


Klicka för tydligare bild

7 comments:

Carro said...

Fransmän... kommer alltid att alltid vara just fransmän.
"Välkommen.. nån annanstans men inte hit och om du ändå kommer hit ska du få ett litet h*te så du inte stör oss en annan gång" ;)

Anonymous said...

Ha det så deilig i svealand:)

Maria said...

Fullkomligen HATAR den där flygplatsen!!! Har för mig att terminal 3 inte är att leka med heller... om man råkar bli hungrig, törstig eller önskar besöka något så enkelt som un petite toilette!!!

Örjan said...

Long time - no hear!
Välkommen tillbaka

Shadow said...

Carro > Ja, det har en förmåga att reta gallfeber på en.

Anonymous > Jag har redan varit där, men tack ändå.

Maria > Bra, då har vi någonting gemensamt. Aldrig mer att jag reser genom den flygplatsen.
Nästa gång jag ska till Paris funderar jag dessutom på att landa i London och sedan ta tåget i stället.

Örjan > Long time no read... Tack!

Tove said...

Charles Degaulle-flygplatsen är helvetet på jorden. London + tåg är definitivt att rekommendera!!!

Shadow said...

Tove - Då är vi inne på samma bana.