Saturday, January 16, 2010

Elektricitet

Gott nytt år, som sagt!
Vi är tillbaka i verkligheten och civilisationen igen.
Jag vet inte om jag hade pallat med en vecka till i paradiset. Man kan bara få så mycket av kokosnötter, underbara solnedgångar över horisonten och svajande palmblad... suck.
Vi hamnade på vårt stamställe, ett litet personligt hotell som ligger precis vid havet.
Vi låg och tittade på solnedgången från vår Jacuzzi och situationen hade kunnat vara oändligt romantisk om vi inte hade haft en mycket högljudd, batteridriven leksaks-grävskopa bredvid oss.
Junior uppskattade inte solnedgången lika mycket som han uppskattade de lokala leksaksbutikerna.
Alla var nöjda i alla fall. Mrs.Shadow fick några fria dagar att våldgästa duty free-butikerna, medan jag såg till att Junior inte drunknade.
Vår enda stress var att Junior inte riktigt uppskattade det lokala köket.
Han tyckte det mesta passade bäst på golvet. Efter en veckas vistelse kunde vi konstatera att man faktiskt kan överleva på endast pommes frites.
Vi var på semester och orkade inte tjata om maten. Han fick äta det han ville. En och annan cupcake slank också ner. Vi intalade även oss själva att färskpressade fruktjuicer var bra för kroppen, om än kanske inte för tänderna. Semester!
Kan tilläggas att Juniors pressade juice kostade dubbelt så mycket som min Heineken.
Nu är han i alla fall tillbaka på strikt diet igen. Han har bytt ut sina pommes frites mot ris.

Under min tystnad så har för övrigt inte så mycket hänt här. Några fler banker har gått omkull och några fler är arbetslösa.
Min bransch har varit på väg utför det senaste decenniet, men ändå kallar vi oss för vinnare. Konstig analys, men vi har faktiskt klarat oss ganska bra.

Vänner har blivit pappor och mammor och nu när man kan börja jämföra, så är jag övertygad om att Junior är en riktig ängel.
Vi pappor träffas fortfarande regelbundet på våra favorithak, men i stället för djärva urringningar och korta kjolar, så diskuteras blöjmärken.
Jag är liksom först i den senare truppen av oss att få barn, så många av mina vänner söker tröst och råd hos mig.
Mina råd till dessa nyblivna pappor brukar vara:
1. Köp en Tefal elkittel på flera tusen kilowatt för snabb uppkokning av vatten.
2. Köp en elmadrass för kalla nätter, för ungen kommer att sparka av sig täcket, med påföljd att du får springa upp och ner hela natten för att lägga tillbaka täcket.
3. Köp uppladdningsbara batterier och laddare, för alla leksaker kräver ju batterier numera.
4. Köp en universal fjärrkontroll som kan användas till alla elprylar. Sätt fast den med kardborreband högt upp någonstans, alternativt förvara den i kassaskåpet.
5. Köp en portabel DVD spelare om du inte vill se på Byggare Bob och Mumintrollet jämt och ständigt.

Det flesta pappor brukar kontakta mig ganska snart igen och fråga mig om jag har lust att komma över och byta ut alla propparna i deras proppskåp...
Så det hela kan summeras med: - Ring elbolaget och be att de pumpar in mer ampere i proppskåpet.

Palm

2 comments:

örjan said...

Välkommeen tillbaka.
Tur att jag hade RSS-märkningen kvar.

Anonymous said...

Lovely! Kul att du börjat skriva igen!
/EvaHBG