Tuesday, February 02, 2010

Chapter 11

Min utan tvekan största klient gjorde en "chapter 11" förra månaden.
Normalt så skulle det betyda att jag kan packa kappsäcken och dra till grönare nejder, men i Manictown så betyder detta i stället för katastrof, nya möjligheter och chanser för expansion. Detta talar rakt emot allt jag har fått lära mig om affärer.
Vi har haft det på känn de senaste två åren, men ändå har vi fortsatt göra affärer med dem.
När väl "chapter 11" träder i kraft, så kan leverantörer glömma sina pengar, eftersom företaget skyddas från fordringar från kreditbolag och leverantörer.
Dock icke så i detta fallet och det är just därför som vi har fortsatt att föra affärer med dem trots deras överhängande risk för konkurs.
Som sagt, för några veckor sedan lämnade de in ansökan om chapter 11 och redan denna veckan har det bett oss om nya offerter.
Staten har steppat in för att hjälpa dem bli lönsamma igen (vet inte om de någonsin har varit lönsamma dock) och allteftersom nya strategier radas upp, så förväntar vi oss nya affärer.
Nu jobbar vi för fullt för att komma upp med nya designer och logistiklösningar för att effektivisera hela deras organisation.
Det är en otrolig chans för oss. Alla deras svagheter, som jag har pekat ut under alla dessa år, får vi nu en direkt möjlighet att fixa till, till vår egen fördel.

Min sekreterare är också mer involverad än hon någonsin har varit och hon kom t.o.m. in på mitt kontor härom dagen och påpekade att hon faktiskt inte ens har tid till att måla naglarna längre. Så här seriöst har hon aldrig jobbat tidigare och jag förstod att hon har börjat ta del av nya arbetsuppgifter när hon frågade mig om var snabel-@:et var placerat på våra västerländska tangentbord.
-"Usually, I only hit REPLY", förklarade hon sig. Det verkar vara helt nytt för henne att skriva till någon som inte redan finns inloggad i hennes adresslista.
Det hjälper ju inte heller att hon har klistrat Hello Kitty-dekaler på varenda tangentjävel.
Jag visar henne på mitt eget tangentbord, -"Right here!"
-"Comprender", svarar hon och gör honnör. -Japp, hennes nya kille är från Spanien...

No comments: